torsdag 6 februari 2014

EN USEL BLOGGARE

Jag är en dålig bloggare. Mycket dålig! Rent av usel!
Och jag vill ju så väl. Vara så duktig som bara en prestationsprinsessa kan.
Hela hösten gick utan att ett ord skrevs...  så nu blir det ett litet sammandrag:
   Jag hade ju återkommande tänkt skriva om vår vinklubb...
Vinklassen tar en druva i taget, från hela vinvärlden och sedan lagar någon en rätt som passar till druvans saft. Så avnjuter vi mat, vin och kanske något sött till kaffet.

En kväll gick jag ut från nya krogbaren Pharmarium, i Gamla Stan (som bjöd på roliga drinkar och strålande mat) och då lyste det så här varmt från Grillska husets Matbod och intilliggande Bageri.

Den otroligt roliga SMÖRnördsfördjupningen och tester på Restaurangakademien, anordnad av MAJO.

En resa till California med konst som tema, i november. Här sitter gruppen på terassen till De Youngs museum, precis framför Osher sculpture park. På kvällen var det öppning av Zorn-utställningen på Legion of Honor museet. Att besöka dessa två museer är bara det värt en resa till San Francisco.

Farmers Market på lördagar i the Ferry building är ett underhållande måste.

Hantverk och konst från södra Kalifornia, The Huntington Gallery i Pasadena, Los Angeles.
Tillbaka till verkligheten! Storstaden Stockholm bjuder på roliga nyheter. Multikonstnären Peter Nordin lägger till ytterligare en matupplevelse till sitt krogimperium. Wienercaféet på Biblioteksgatan. En snygg inrättning med bara goda saker att sätta tänderna i. Marmordisken dukar upp nya godsaker alltefter att dagen går. Frukost, lunch, kaffe, te, after work, middag, supé, bageri, konditori, take away - från bittida till sent.
 Åhlens pressvisade många godbitar i somriga färgställningar för den köks- och matintresserade.

ÄNTLIGEN! OCH HURRA! vi har fått en fin stor välsorterad kötthandlare i mina kvarter. Lennart & Bror, på Birger Jalsgatan 83, mellan Odengatan och Surbrunnsgatan. De säljer allt möjligt av det goda. De lagar luncher. Fixar take-away. De ordnar provningar och undervisar om det mesta som har med kött att göra!
Ett annat ställe värt ett HURRA är Lilla Ego på Västmannagatan 69. Nyöppnat av två Årets kock-vinnare med en krog/matfilosofi fylld av kunskap, kärlek och humor. Jag föll för Grönsakskärlek! Men man vet aldrig, menyn ändras hela tiden, beroende på humör, att det är slut eller att man hittat något bättre.
I mellandagarna tog jag mig en skogspromenad. Och se! Det räckte till en svampmacka.

Jag planerar ett nytt liv! Jag utbildar mig till Zon terapeut på Axelsons i Stockholm. Det här är en bild från senaste lektionen - öronakupunktur! Helt otroligt fascinerande. Och berikande. Kroppen och örat var som nytt efter den här behandlingen. Fortsättning följer.
Tack för den här gången!

Inga kommentarer: