Jaa vem faen vet. I min luttrade syn är det livsmedelsproducenterna som hetsar fram den här jakten på trender. Media hänger på. Och alla vill byta trender - minst en gång om året. Man reser som skållade råttor runt jordens "trend"städer och försöker hitta olika vinklingar. Cupcakes ut, appar in, matkassar frågetecken, kolhydrater bort, hälsosam mat JA! Funktionella livsmedel (vad är det) vet inte, men flera rena livsmedel.
'Från jord till bord' är en gående slogan, men kan väl knappast kallas trend. Nyttigare mat är väl en självklarhet - nu när vi lärt oss att marknaden sålt på oss skitföda under en massa år av tekniska uppfinningar som ska göra matlagningen enklare.
Någon nämnde innovationer som den nya trenden - allt enligt radions Spanare. "Utan innovation ingen tillväxt". Ökad information kommer alltid vara relevant - se bara vad den nya QR-koden kan göra för oss. Innovationer är bra så länge de inte hittas på för att lura kunden.
Det var enklare att förstå sig på Lantmännen visioner kring vad man har för avsikt att göra av de 5.5 miljoner ton spannmål som odlas i Sverige. Där ingår naturligtvis förädling och sort- och produktutveckling och i ett fall har det gått så långt att vi numer kan köpa Dajmbullar!
Trendhetsen slipper vi inte - jag återkommer i ämnet.
Innovativt nog bjöd Innovativ Catering på fantastiska mumsbitar i pausen. Här pressad kyckling med ramslök och kavring i bitar. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar