fredag 30 mars 2012

Helt betagen

Jag var på 70-årskalas på Grafikens hus i Mariefred www.grafikenshus.se. På ovanvåningen visades två utställningar. Dels Jesper Waldestens grafiska blad som var fascinerande - han har ju inte arbetat med den tekniken förut.
Men sedan var det också en mindre utställning med Kyuhyung Chos oerhört vackra blad. Jag såg hans fantastiska Master-blommor redan på Konstfack förra våren. Men då förstod jag inte hur han gjort dem. Nu först förstår jag.
Av vårt västerländska alfabet har Cho skapat en slags bildsymbol av varje bokstav  som han kallar "ABC pattern font". Den nya textmassan förvandlas till ett mönster av tecken som skapar ett system av bilder/blommor. Här har han bett ett antal människor skriva brev som han sedan gjort grafiska blad med Blom-mönster utifrån vad som sagts i breven.
Jag gick hem med bladet 'Brev till D' under armen - mycket lycklig.

 www.kyuhyungcho.com

Inga kommentarer: