tisdag 3 maj 2011

En torskrygg att lyckas med













 TORSK PÅ ROTBÄDD
Findus www.facebook.com/FindusSverige?sk=app_208086245874702 frågade mig som bloggare om jag hade lust att föreslå vad man ska servera till deras nylanserade produkt "torskrygg med örtsmör/persiljesmör med citron". Tja, varför inte pröva tänkte jag (flera av mina journalistkollegor morrade eftersom de känner sig gratis-utnyttjade av livsmedelsföretagen vid sådana här tillfällen). Men jag hade provsmakat en liten bit av fisken på ett event och tyckte den var god - t.o.m. mycket god.
Det måste gå fort! Torskfiléerna med örtsmör ligger i frysen, så det får bli vad som finns i grönsakslådan. Jag prövar två varianter av samma råvaror.
Jag lägger ugnspåsen med torsk i en ugnsfast form och ställer in den i 170° varmluftsugn.
Under tiden har jag kokat upp 1/2 liter vatten med 1/2 dl kycklingfond.
2 morötter, 1 stor palsternacka, 4 potatisar skalas snabbt och och delas på hälften. En “halva” skär jag i små fina tärningar och låter dem koka mjuka i buljongen. Silar ifrån tärningarna och sparar buljongen.
Jag tar 1 liten påse bladspenat och smälter ner den i pyttelite smör. Lägger ner rotsakstärningarna i spenatkastrullen och låter det bli varmt.

Den andra hälften rotfrukter river jag på min lilla mandolin (rivjärn) och låter koka mjuka – det tar högst fem minuter. Silar ifrån det rivna (och sparar buljongen).
När torsken är färdig efter 25 minuter (ca 4 minuter i mikro) klipper man upp påsen och häller ut sky och torsk på tallriken.
Nu kan man väja! Antingen en lite rustikare pytt med spenat som man serverar till torskryggen eller en finriven rotbädd – kanske med små plommontomater som jag drisslat lite citronolja över och strimlat basilika till. Jag ger två förslag, för fantasins skull.
Och det smakar så gott – för örtsmöret har blivit till en god sky med fisksaften och den blandar sig så bra med grönsakerna och förhöjer torsken.
Och blir det grönsaker över har jag ju sparat buljongen, så det blir till en grönsakssoppa nästa dag.

Inga kommentarer: