torsdag 3 oktober 2013

Matupplevelser

I sommar lämnade fyra!!!! bidrottningar min skorsten, vid tre olika tillfällen, för att svärma tillsammans med drönare och arbetare runt i min trädgård och sen sätta sig i den tilltufsade oxeln och hotfullt samlas i en stor stor klump.
Jag rusade till datan, hittade Svensk biodlarföreningens hemsida med hänvisning till Sörmland och Nyköpings-klubben och vips kom min räddare Rune och fångade in svärmarna för att sedan ta hem dem till sig.
Rune var totalt orädd. Han påstod att bina var snälla och slängde skyddsdräkten i gräset. Monterade in sin egen tillverkade låda, tankad med lite sockervatten, över svärmen. Och så väntade vi...

Och bina kröp snällt in. Rune trodde att det var en 15000 bin här! Han följde dem nogsamt, upptäckte drottningen som infångades i en mini bur, la in henne i lådan och då gick det riktigt snabbt för resten av bina att krypa in.

Ser ni de två svärmarna högst upp i oxeln! Den här gången var de mycket mindre. Rune kom med långa stänger och hinkar. Vi fick ner en svärm så den andra vet jag inte var den tog vägen.

Här ser ni samlingarna inzoomade. Mellan den första bilden och de här svärmade ytterligare en stor svärm - och då glömde jag kameran.

Inga kommentarer: