fredag 17 augusti 2012

MITT TÅRTFAT OCH MAGDALENAS TÅRTA

Hittade bilderna - de mer eleganta vill säga. Av mitt designade tårtfat som Ebba von Wachenfeldt skapat. Magdalena är förresten mitt andra namn. Idén utgår från ett homage till Magdalena Forsberg som jag beundrar stort. Med den isblå snön och ett skidspår över den krispiga ytan. Munnarna ska påminna om Maria Magdalena som ibland kallas för synderskan. Röda munnar och njutning kan ibland ses som syndigt. Men också påminna om att man ätit mycket goda röda bär...
 Jag ville göra ett "fyrkantigt" tårtfat för att kunna använda det till tårtor som man gör från ugnsplåt. Den trickiga designfrågan löste Ebba elegant genom att skära till det runda fatet och nu får det plats med en dubbelvikt tårta.
Här har ni Magdalena-tårtan. En tårta med mandelsmakande bottnar med maräng över - i dubbel bemärkelse. Fyllningen är citronsmakande med mycket färska bär.
Med ett mått tog jag ut en liten bakelse i mitten och satte en ljushållare där istället. Bakelsen serveras till namnsdagsbarnet, så kan övriga gäster kalasa på tårtan senare.
Vill ni ha receptet är ni välkomna att höra av er.

Inga kommentarer: